jennyenannabel.reismee.nl

Laatste dag in Afrika!

Hoi trouwe lezers!

Onze laatste blog vanuit Afrika alweer... Waar waren we gebleven? Mozambique.
Na een dagje Maputo zijn we vertrokken naar Tofo. Een plaatsje aan de kust. We hadden een minibusje geregeld via het hostel en we dachten dat dit alleen voor toeristen was. Maar uiteindelijk zaten we hutje mutje met de locals en hun heerlijke aroma.
Na 8 uur hobbelen door het mooie landschap van Mozambique kwamen we aan in Tofo. De zee was helder blauw/groen en het strand wit. We sliepen in rieten hutjes met palmbomen om ons heen. Hier hebben we een aantal dagen doorgebracht met genieten van het mooie weer en uitzicht. Ook hebben we gesnorkeld met walvishaaien. Dit is de grootste haaiensoort die er is, maar ongevaarlijk. Ze eten namelijk alleen plankton.
Voordat we de eerste walvishaai spotten, zagen we een groep dolfijnen langszwemmen. We sprongen allemaal zo snel mogelijk het water in, maar ze waren veel te snel!
De eerste walvishaai was een `kleintje`, slechts 6 meter. Daarna zagen we oudere haaien van wel 10 meter! Je kon er een hele tijd langs blijven zwemmen, dat maakten ze niet uit. Heel bijzonder om die beesten van zo dichtbij te kunnen zien!
Hierna zijn we met een Italiaans stel meegereden naar Vilanculos. Een ander plaatsje aan de kust voor de Bazaruto Archipelago. We wilden hier graag een boottocht maken en snorkelen, maar we hadden pech. Het weer was steeds te slecht om uit te varen, waardoor de trip elke dag weer gecancelled werd.
We hadden wat vrienden gemaakt in het hostel, waarvan er eentje een trip ging doen op een catamaran naar Madagaskar. Met haar en nog wat andere mensen hebben we een middagje op de catamaran doorgebracht. Erg mooie boot!
Donderdagnacht zijn we samen met een Argentijns stel terug gereisd naar Maputo. Dit was ook een hele belevenis. De bus was minstens 50 jaar oud, geroest en vervallen (je kon je zitting optillen) en hij zat vol met heerlijk geurende afrikanen, rottende vis en een kip. In elk klein dorpje stopten we om vanuit de bus aankopen te doen, zoals bananen, kokosnoot, cassave, gifgroene drankjes, rieten matjes, you name it, they got it.
De dag erna vertrokken we met een stuk nieuwere bus naar Johannesburg. Aan de grens werd het even spannend. De 2 Argentijnen hadden niet het goede visum en daar probeerden de douanebeambten een slaatje uit te slaan. Ze hadden hun paspoorten ingenomen en moesten elk meer dan 1000 euro betalen om ze terug te krijgen. De bus wilde niet op ze wachten en wij konden ze ook niet helpen, dus hebben we ze bij de grens achter moeten laten.
Met onze eigen bagage en die van de Argentijnen zijn we naar hun hostel gegaan. Vlak nadat wij aankwamen waren zij er gelukkig ook! Ze hadden flink ruzie gemaakt en onderhandeld en uiteindelijk hebben ze $200 betaald voor hun paspoorten.
Om te vieren dat alles goed gekomen was zijn we uit eten gegaan.
Gisteren zijn we op de valreep nog naar een souvenirsmarkt gegaan, want we hadden nog niet genoeg ;) Daarna naar het apartheidmuseum. Dit maakte grote indruk op ons. Dat mensen zich zo tegenover elkaar hebben kunnen gedragen, alleen vanwege een andere huidskleur.
Vandaag is ons laatste dagje... We hebben allebei zin om iedereen weer te zien, maar vinden het ook wel erg jammer om hier weg te gaan! Het was een supertijd en we hebben met volle teugen genoten van dit verschrikkelijk leuke, mooie en vriendelijk land.
We komen zeker nog een keer terug! Nu gaan we nog even genieten van een laatste dagje in de zon voordat we weer de regen in gaan.
Morgen om 10:15 landen we op Brussel. Tot dan! ;)

Liefs Jenny en Annabel

Simone

Wat een mooie laatste weken zeg, vooral dat met die walvishaaien klinkt heel bijzonder.

Goede reis & tot snel!!

Liefs

Sabine

Super leuk weer jullie verhaal! Jullie hebben je tijd in Afrika mooi afgesloten met deze trip! Klinkt echt heel goed en leuk wat jullie allemaal gedaan en gezien hebben! Ik wens jullie een hele goede vlucht! Ben blij dat je weer haast thuis bent Jen!! :) Tot snel!
Kuss

Annelies

Goede vlucht en tot morgen.

mam

Maarten R

Hey!

Mooie belevenissen weer! Goeie reis terug!

Groetjes,

Maarten

Anoesjka

Goede vlucht morgen en tot snel weer !

Xx

Mariel

Goede vlucht en tot komende week?!

Liefs, mariel

Coby

Meiden geniet van de laatste uurtjes Afrika, goede vlucht en tot morgen xxxxxxxxx

Sandra Buijing

Tot snel op de ijsbaan Jen!! Superleuk steeds weer om al jullie verhalen te lezen! Binnenkort een mooi fotoboek maken? Die wil ik heel graag zien als je 'm hebt iig! xx

LinDa

Goede vlucht en Sven kan niet wachten tot hij zijn tante voor het eerst ziet.
Was weer erg leuk om jullie avonturen te lezen
Xxxxx

Eefje

Ha Annabel,

het was leuk om jullie belevenissen steeds weer te lezen, en om zo een klein beetje mee te genieten. Goede vlucht terug en ik denk dat je wel heel erg benieuwd bent naar je lieve schattige neefje!!

Jiska

Hey!
Wat een gave dingen hebben jullie daar allemaal meegemaakt/gedaan zeg! Jammer dat je weer afscheid moet nemen daar, maar leuk voor ons dat je weer terug komt :) Al duurt het nog even voor ik jullie weer zie..
xxx

Sarah

Wauw, wat een reacties allemaal!
Spectaculair, die grote haaien.
Goede reis vandaag en tot snel meiden :)
xx

Margo

Mooie afsluiter ladies! Tot snel :D

Meike

Super om jullie te kunnen volgen de afgelopen maanden... maar wat ben ik blij dat ze voorbij zijn (sorry voor mijn egoisme ^^). Tot snel Jen (en Annabel natuurlijk ook)! Kus

riet

meiden het was weer een heel mooi verhaal en wat een belevenis zwemmen tussen de walvishaaien ik wens jullie een hele goede vlucht en welkom in het koude kikkerlandje ik heb enorm genoten van jullie verhalen bedankt daarvoor

femmy

bedankt voor alle mooie verhalen & goeie reis!!

Annabel en Jenny

Bedankt voor juliie leuke en avontuurlijke verhalen . Goede reis terug groetjes Tiny

alda

En dan nu weer lekker bijkomen van alle avonturen! Welkom thuis!!

jaap en coby de winter

hallo meiden jullie laatste uurtjes daar .
we hebben van jullie verhalen genoten en gelezen wat voor mooi werk jullie daar gedaan hebben top meiden. geniet nog van deze laatste uurtjes en een goede reis terug.