jennyenannabel.reismee.nl

5 landen en heel veel kilometers verder...

Hoi allemaal!

Het is alweer even geleden en we hebben heel veel meegemaakt ondertussen!
Na Swakopmund in Namibie zijn we naar Spitskoppe gegaan. Dit is een gebergte met spitse toppen, vandaar de naam. Hier hebben we tekeningen gezien op de stenen van de bushmen van vroeger.
We hebben 's nachts op de rotsen onder de sterrenhemel geslapen. Heel erg mooi! Omdat het volle maan was konden we nog veel zien van de savanne om ons heen.
Hierna zijn we naar de Himba stammen gegaan. Dit is een traditioneel volk van Namibie. De vrouwen mogen zich niet wassen en smeren zich elke dag helemaal in met een mix van koeienvet en rood/bruin zand, na een rook 'douche' genomen te hebben. Jenny en ik kregen er ook wat van op onze huid en het rook niet al te lekker ;)
Vervolgens hebben we 2 nachten doorgebracht in Etosha. Dit is een groot wildpark in het noorden van Namibie. Bij elke campsite was een waterbron waar heel de dag en nacht dieren kwamen drinken. We hebben hier dan ook veel gezien! Olifanten, giraffen, zebra's, allerlei bokken, jakhalzen, leeuwen, hyena's, luipaarden en neushoorns onder andere.
Via Windhoek zijn we Botswana in gegaan.
Hier bezochten we de Okavango delta. Voordat we de delta in gingen hebben we een vlucht eroverheen gemaakt in een klein vliegtuigje. Onze piloot leek wel een stuntpiloot, want gooide het vliegtuig helemaal op zijn kant als hij wilde dieren zag en hij maakte een duikvlucht over een groot stuk water. Een hele belevenis dus! En heel mooi om te zien! Grote moerassen, stukken droog land ertussen en heel groen! Olifanten zaten overal, net als waterbuffels. Ook hebben we nog wat krokodillen en nijlpaarden gezien.
Hierna gingen we echt de delta in. Dat betekent 2 dagen geen elektriciteit, stromend water en toilet. Dit werd een gat in de grond waar je een schepje aarde overheen moest gooien als je klaar was.
We werden in mokoro's naar de campsite gebracht. Dit zijn uitgeholde boomstammen waar iemand achterop staat(een poler) met een lange paal die de boot voorduwt. Het was een prachtige rit tussen het riet door en aan het eind kregen we een ketting van waterlelie van onze poler.
Op de dagen in de delta hebben we lekker gerelaxed, gezwommen in de delta (op veilige stukken), zelf de mokoro bestuurd (wat niet altijd even goed ging ;) ), een supermooie zonsondergang gezien vanaf het water en walking safari's gedaan. Ook hadden we wat bezoek op de campsite: de eerste nacht van olifanten en de 2e nacht van nijlpaarden. Toen durfen we dus ook niet meer naar de 'wc' te lopen...
Na de delta zijn we naar Chobe gegaan. Een national park vol met Olifanten. Hier hebben we een game drive gedaan en een bootcruise, waarbij we weer allerlei dieren gezien hebben.
Donderdag liep onze rondreis met Nomad alweer op zijn eind in de Victoria falls in Zimbabwe. Het was laag water deze maanden, dus stonden ze niet helemaal vol. Maar alsnog waren ze gigantisch! En heel mooi! Wat een herrie maakt al dat neerstortende water.
Vrijdag heeft Jenny een relax ochtendje gehad en heeft Annabel de adrenaline in haar lijf weer een beetje opgehoogd door te gaan raften op de Zambezi! Dit was errug leuk, maar wel spannend! Frankrijk is niks vergeleken bij dit. Grote kolken en hoge golven. We moesten zelfs een versnelling overslaan, want die was te gevaarlijk. Ook hebben we tussendoor nog stukjes zelf gezwommen waar het kon, want het mocht niet overal vanwege de krokodillen!
's Middags zijn we terug gegaan naar Botswana, want hier zaten Annabel d'r ouders. Vervoer hadden we niet, dus zijn we gaan liften. Dit ging hardstikke snel en was erg leuk. Achterin een pick-up met 3 Afrikaanse vrouwen en 2 kinderen lekker zitten kletsen.
Het was een grote verrassing voor Gerrie en Annelies dat we er waren en we hebben heel de avond gezellig zitten kletsen.
De afgelopen 2 dagen hebben we in de truck gehobbeld naar Johannesburg en vervolgens 1 dag in de bus naar Maputo. Hier hebben we heel de dag gedaan over een internetcafe vinden. En nu zitten we in het duurste hotel van Maputo!
Morgen vertrekken we richting de palmstranden van Tofo!

Liefs Jenny en Annabel

Peter en coby

Meiden wat hebben jullie weer veel meegemaakt, prachtig om te lezen, en wat fijn dat jullie Gerrie en Annelies nog gevonden hebben ze zullen wel heel erg verrast zijn geweest. Super, nog even 2 weken nagenieten en wij gaan hiernu kruisjes zette en da dagen aftellen tot jullie voor op nederlandsgrondgebied zijn, terug naarde alledaagse dingen, liefs xxxxxxxx

Sarah

WAUW!

riet

meiden wat heb ik weer genoten van jullie verhaal
nee het zal best niet lekker geroken hebben met dat koeienvet nog 2weken genieten en dan weer in het gereel

Marga Stijnman

Ik ben jaloers op jullie verhalen, zo maak je tenminste wat mee.

Vera

Klinkt helemaal geweldig meiden! Veel dieren gezien ook zeg, volgens mij waren de safari's beter dan toen we in het regenseizoen daar zaten Jen ;)
Veel plezier nog!
Xx

Simone

Wat een belevenissen zeg, klinkt echt fantastisch allemaal! Zal wel weer even wennen zijn straks in Nederland. Geniet er nog even van en tot heel snel :) liefs Simone

Judith en Romy

Wauww Meiden we hebben met een grote glimlach en vol verwondering jullie foto's bekeken en jullie verhaal gelezen! Wij zijn inmiddels in Port Elizabeth en gaan morgen op safari. Geniet nog van jullie laatste twee weken!!

femmy & hazim

Ha Jenny,
Wat een mooie foto's en verhalen. Juliie pakken de zaak goed aan met jullie grote rondreis! We horen gaar wat he het allermoosite vond, als je weer thuis bent (prive reisadviesje)Dat duurt niet lang meer. Geniet er nog van!!!

Margo

Kwijl

Mariel

De foto's zien er goed uit! Leuk dat je je ouders nog hebt opgezocht :) Wanneer kom je nou precies weer terug?

Liefs, MSc Marielle ;)